15 March, 2007

الحب الأعمى


في قديم الزمان
حيث لم يكن على الأرض بشر بعد
كانت الفضائل والرذائل تطوف العالم معا
وتشعر بالملل الشديد
ذات يوم وكحل لمشكلة الملل المستعصية
اقترح الإبداع لعبة وأسماها -- الإستغماية -- أو الطميمة
أحب الجميع الفكرة
وصرخ الجنون: أريد أن أبدأ -- أريد أن أبدأ
أنا من سيغمض عينيه ويبدأ العدّ
وأنتم عليكم مباشرة الإختفاء
ثم إنه إتكأ بمرفقيه على شجرة وبدأ
أحد --إثنين -- ثلاثة
وبدأت الفضائل والرذائل بالإختباء
وجدت الرقة مكانا لنفسها فوق القمر
وأخفت الخيانة نفسها في كومة زبالة
دلف الولع بين الغيوم
ومضى الشوق إلى باطن الأرض
الكذب قال بصوت عال: سأخفي نفسي تحت الحجارة -- ثم توجه لقعر البحيرة
وإستمر الجنون: تسعة وسبعون -- ثمانون -- واحد وثمانون
خلال ذلك أتمت كل الفضائل والرذائل تخفيها -- ماعدا الحب
كعادته -- لم يكن صاحب قرار -- وبالتالي لم يقرر أين يختفى
وهذا غير مفاجيء لأحد -- فنحن نعلم كم هو صعب إخفاء الحب
تابع الجنون: خمسة وتسعون -- سبعة وتسعون
وعندما وصل الجنون في تعداده الى مائة
قفز الحب وسط أجمة من الورد وإختفى بداخلها
فتح الجنون عينيه -- وبدأ البحث صائحا": أنا آت إليكم -- أنا آت إليكم
كان الكسل أول من إنكشف -- لأنه لم يبذل أى جهد فى إخفاء نفسه
ثم ظهرت الرقّة المختفية في القمر
وبعدها خرج الكذب من قاع البحيرة مقطوع النفس
وأشار على الشوق أن يرجع من باطن الأرض
وجدهم الجنون جميعا" واحدا بعد الآخر
ماعدا الحب
كاد يصاب بالإحباط واليأس في بحثه عن الحب حين إقترب منه الحسد وهمس في أذنه: الحب مختف في شجيرة الورد
إلتقط الجنون شوكة خشبية أشبه بالرمح وبدأ في طعن شجيرة الورد بشكل طائش
ولم يتوقف إلا عندما سمع صوت بكاء يمزق القلوب
ظهر الحب وهو يحجب عينيه بيديه والدم يقطر من بين أصابعه
صاح الجنون نادما": يا الهي -- ماذا فعلت؟
ماذا أفعل كي أصلح غلطتي بعد أن أفقدتك البصر ؟
أجابه الحب: لن تستطيع إعادة النظر لي -- لكن لازال هناك ماتستطيع فعله لأجلي كن دليلي
وهذا ماحدث من يومها

يمضي الحب الأعمى -- يقوده الجنون

9 comments:

hesterua said...

عمى
((
اخيرا عرفت اعلق عندك

استنى هنا

انت غير انك عازف بيانو رائع اكتشفت انك كاتب رائع كمان
جميلة فعلا فعلا
واللى قال الحب اعمى مغلطش
او على الأقل بيكون اعمى فى مواقف كتيير

مستنى اكتر يا عمى

سلام يا قمر ومبروك

Unknown said...

قريتها قبل كده
اتبعتت لى اميل دى بتاعتك فعلا ولا منقولة

لو بتاعتك هي جميلة فعلا
ولو منقولة

خلينا نقرا ليك انت احسن

شكرا على زيارتك ليا

علي الالفي said...

وأنا كمان يا عمى مبسوط جدا من الموضوع
لو كان منقول يبقى شكرا ليك ع النقل
و ان كان من ابداعاتك
يبقى تسلم ايديك
و في الحالتين عايزين نقرا انتاجك كاتر و اكتر

علي الالفي said...

ايه ده يا عمى
انت فين يا ساهر

انا قلت انك بعد ما تعمل مدونتك هاتزلزل الدنيا بوستات و مواضيع
و لو انت محبط بسبب قلة الزوار
عايز اقوللك شوف مدونتى اول مواضيعها محدش رد فيها اساسا
وواحدة واحدة يا عمى
و كمان انت حر اعمل اللي انت عايز تعمله ما دامت نيتك خير
و سواء كتبت او نقلت
انا شخصيا حبيت مدونتك و كمان استفدت طحن من اللينكات اللي ع الجنب
ياللا يا عمىىىىىىىىىىى
و مستنى اللي بالي بالك عشان نبدا بقى

shermen said...

مدونتك هايلة يا ساهر وبتقول على مدونتي حلوة
انت متواضع اوي انا لسه مبتدئة وموضوع الحب الأعمى دي قصة لذيذة أوي مش شرط انك تكون كاتبها لكن أهم حاجه تكون حاسسها لأنك احساسك بالمواضيع بيدل على شخصيتك وشوية شوية هنقرأ من تأليفك انت
تقدم يافتى

saher said...

أنا بشكر جدا الأخت شيرمين على تشريفها للمدونة بتاعتى و على أسلوبها المهذب فى التعبير و إن شاء الله نستقى من بعضنا المعلومات المفيدة و القفشات الضاحكة.
----------------------------------
أنا موجود يا عم على بس انت عارف أنا مقل فى إنتاجى ليه .. ربنا يعدى الفترة دى على خير .. واللى بالى بالك فى التلاجة بس حيخرج عشان يسيح و نظبطه.

Anonymous said...

اسلوبك جميل اوىىىىى وموضوع اجمل

Ahmed EIssa said...

انت فين ياعمنا المدونة مليانة عنكبوت وتراب مش تغطيها بفرض ابيض لو مسافر؟

البوست ده حلو..قريت احمد رجب كان كاتب حاجة زي كدة

صحيح..الحب اعمي يقوده مجنون

التااااج

Cute Princess said...

heheh Nyc Work dear Good em also join Site Urdu Poetry Online Chatting This Link send From Owner em also admin Here

Link For English Hindi Urdu Poetry

Link For Movies Songs

http://urdumazapoetry.blogspot.com